آموزش

صندلی های اپن و انواع آن

 صندلی های اپن

صندلی های اپن، که bar stool نیز خوانده میشوند از انواع صندلی های بلند میباشند و اغلب در انها قسمتی به نام زیرپایی جهت قرار گرفتن پا روی ان وجود دارد.بیشتر بجای کلمه ی صندلی به عنوان چارپایه از انها یاد میشود و گاه به صورت یک پایه با پشتی و گاه به فرم یک چارپایه با نشیمنگاه بدون پشتی دیده میشوند و به قد بلند ،وزن سبک ، نشستن راحت و غیر رسمی روی انها معروفند.

صندلی های اپن برای نشستن طولانی مدت مناسب نیستند ولی برای مدت کوتاه در حد میل کردن یک نوشیدنی حتی بسیار راحت تر از انواع دیگر میباشند .طراحی صندلی های اپن به گونه ای میباشد که پس از نشستن روی ان در ابتدا به دلیل برداشته شدن فشار از پاها بسیار راحت و ارگونومیک هستند اما پس از گذشت زمان و تجمع خون در انها نیاز به تغییر حالت پاها میباشد .

قد بلند و باریک بودن و همچنین  نیاز به فضای کم باعـث شده که از این صندلی ها در کافی شاپ ها  در کنار بار استفاده شوند.انواع و اقسام بسیاری از این نوع صندلی بسته به جنس رویه و بدنه وجود دارد که اغلب دو نوع چوبی و فلزی بیشتر به چشم میخورند.در مورد دسته و تکیه گاه پشتی نیز میتوان گفت که در دو نوع دسته دار دوطرفه یا دسته دار دایره ای  و بی دسته و متناظرا با پشتی و بدون پشتی وجود دارند.

از ساده ترین تا لوکس

صندلی های اپن از ساده ترین حالت چوبی تا صندلی با قابلیت تنظیم قد، میتوانند وجود داشته باشند که اصطلاحا صندلی های اپن جک دار میگوییم .در زمینه ی تجاری صندلی های اپن دارای محور گردنده میباشند که میتوان زاویه ی راستای نشست را عوض کرده (بدون برخاستن و بدون تکان دادن بدن روی صندلی میتوان زاویه ی نشست را به سادگی تعویض کرد) و بدین وسیله به هر جهت اشراف کافی داشت . بعضی از این صندلی ها ثابت هستند و بوسیله ی بست فلزی به زمین نصب شده اند برخی از انها نیز به صورت چند تایی به یک ردیف متصل هستند.

صندلی اپن در کنار کانتر اشپزخانه

صندلی اپن

 

استاندارد  صندلی های اپن

به طور عادی قد یک صندلی اپن در حول  سی اینچ (76 سانت)میباشد(از نشیمنگاه تا زمین )که صندلی های با قد تقریبی 66 سانتی متر را در استفاده کنار کانتر اشپزخانه بکار میبریم.صندلی با قد بلند تر از معمول با طول 91 سانتی متر به طور فزاینده در سبکهای طراحی داخلی امروزی بکار میرود به این صورت که در مقابل میز های بلند تر بکار میرود و به نوعی زیبایی به بار می اورد .برای مقایسه بهتر است بدانید که استاندارد طول صندلی  میز ناهار خوری در حدود 46 سانتی متر است.

 

استاندارد صندلی اپن

 

 

جنس صندلی اپن

اغلب صندلی های اپن از فوم پلی اورتان برای لایه گذاری قسمت نرم بهره میگیرند.فوم پلی اورتان یک ماده ی شیمیایی از سیانات اروماتیک میباشد که در معرض نور فرا بنفش قرار گرفته است.

صندلی های اپن از جنس چوب درخت خیزران یا بامبو نیز ساخته میشوند ولی امروزه نمونه های فلزی جای انواع چوبی را گرفته اند ولی بازهم در خانه هایی جنگلی و یا خانه هایی با دیزاین سنتی میتوان انها را دید .

 

 

 

 

 

نوع فلزی صندلی اپن

جنس صندلی اپن

دلایل استفاده از صندلی های اپن

این صندلی ها فضای کمتری میگیرند و به دلیل ان که پا به زمین نمیرسد (در اغلب مدلهای این صندلی ها) و میتوان انها را به صورت معلق اویزان کرد یک حالت راحتی به وجود می اورد این در حالیست که قسمتی نیز برای گذاشتن پا روی ان در نظر گرفته شده و اصطلاحا به ان زیر پایی میگوییم.

یکی دیگر از دلایل مزایای استفاده از این صندلی ها هماهنگی بالا با میز هایی استکه در انها برای اشراف کامل باریستا من(ارائه دهنده سرویس به افرادی که کنار بار نشسته اند واغلب منتظر سرو نوشیدنی میباشند) به محیط کافه اندکی بلند تر از معمول ساخته می شوند، هست.

صندلی های اپن در محیط های مناسب

در طراحی دکوراسیون فضای بسته که ترکیب وسایل هماهنگ با چوب میباشد  مثل سالن بیلیارد یا کافی شاپ با هدف ایجاد محیطی صمیمی و گرم یا در کل هماهنگ با محیط بهتر است از انواع چوبی و در فضای مشابه ولی با طراحی صنعتی تر که بیشتر هماهنگی روی فلز میباشد از صندلی اپن با جنس فلزی استفاده میکنیم مثل ارایشگاه ها یا سالن های بدنسازی .

تفاوت صندلی های اپن با یکدیگر

این صندلی ها از جنس رویه ی قسمت نرم تا شکل قسمت تکیه گاه پشتی و جنس پایه همچنین نوع قسمت زیرپایی یا حتی تعداد پایه ها علاوه بر رنگشان، میتوانند متفاوت باشند . بعضی از این صندلها قابلیت چرخش دارند ولی بعضی دیگر فیکس یا ثابت شده هستند.

تاریخچه ی این نوع از صندلی ها

این صندلی ها در اوایل قرن بیستم برای نشاندن تعداد افراد بیشتر در کنار همدیگر با هزینه ی کمتر ایجاد شدند . بدون وجود تشریفات اضافی لذا پس از ان نیز از این صندلی ها در محیطهایی که غیر رسمی و غیر اداری میباشند استفاده میشود.خاستگاه این نوع از صندلی را به فرانسه و انگلیس نسبت میدهند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *