دسته‌بندی نشده

چطور بهترین صندلی کارمندی را انتخاب کنیم؟

صندلی کارمندی - اورسا

آیا شما هم در طول روز زمان زیادی روی صندلی می نشینید؟ تا به حال حساب کرده اید در طول ساعت چقدر از صندلی استفاده می کنید؟ اگر روزانه تنها 6 ساعت را روی صندلی بگذرانید، در سال به صدها ساعت می رسد. اگر به عنوان یک کارمند سالهای زیادی روی صندلی کارمندی بنشینید، بالغ بر 40 هزار ساعت خواهد شد. بیشتر افراد عوارض نشستن طولانی مدت روی صندلی را تنها در درد کمر، گردن و شانه خلاصه می کنند. اما تبعات سال ها نشستن بر صندلی کارمندی به این موارد ختم نمی شود.

چرا انتخاب صندلی کارمندی خوب مهم است؟

نشستن زیاد روی صندلی و نداشتن تحرک کافی که امروز همه گیر شده است، مشکلات زیادی ایجاد می کند. از جمله:
تغییر شکل حالت طبیعی ستون فقرات از S به C. ضعف شدن عضلات شکم. ایجاد فشار به مهره های گردن.تضعیف سیستم قلبی-عروقی؛ افزایش فشار خون و احتمال حملات قلبی.
ایجاد رگ های واریسی به علت عدم برگشت خون به بالا؛ افزایش سکته های قلبی و مغزی. کاهش متابولیسم بدن و افزایش وزن؛ افزایش احتمال ابتلا به دیابت، پوکی استخوان و بیماری های گوارشی.
تسریع فرایند پیر شدن؛ افزایش اضطراب و ناآرامی های ذهنی؛ بی خوابی و افت کیفیت خواب.

اگر کارمند هستید

صندلی کارمندی
صندلی کارمندی

اگر کارمند هستید نگران نباشید چون انتخاب صحیح صندلی کارمندی می تواند تا حد زیادی از بروز این عوارض و مشکلات جلوگیری کند، البته به شرطی که در ساعات دیگر روز یا در ساعت اداری، سعی کنید در فواصل زمانی کوتاه، موقعیت خود را جابجا کرده یا چند قدم راه بروید. نکته دیگر این است که بر خلاف افرادی که برای خرید میز هزینه بالاتری پرداخت می کنند، شما به صندلی اهمیت بیشتری بدهید. صندلی کارمندی خوب نقش مهمتری در سلامتی و نشاط شما دارد تا یک میز شکلی و گران قیمت.

اگر مدیر هستید

صندلی مدیریتی-اورسا
صندلی مدیریتی-اورسا

اما اگر یک مدیر یا کافرما هستید، توجه داشته باشید که انتخاب صندلی کارمندی خوب برای پرسنل تعهد و وظیفه ای بر دوش شماست. صندلی تنها وسیله ای برای نشستن نیست، بلکه تاثیر مستقیمی بر سلامتی، شادابی و بهره وری کارمندان دارد. در واقع صندلی کارمندی استاندارد موجب بالارفتن بازدهی نیروهای شما نیز خواهد بود. علاوه بر آن، به عنوان جزئی از دکوراسیون محل کار، زیبایی صندلی بر جذابیت بصری محیط می افزاید و روحیه کارمندان را بالا می برد.

اگر از ابتدا اقدام به خرید صندلی کارمندی باکیفیت کنید، در بلند مدت موجب ایجاد صرفه جویی خواهد بود. ضمن اینکه پس از چندسال ناچار به تعویض صندلی ها نمی شوید.

خصوصیات صندلی اداری استاندارد

بررسی صندلی کارمندی خوب از لحاظ جنس

جنس رویه صندلی کارمندی از این لحاظ اهمیت دارد که روکش های نامرغوب موجب عرق کردن زیاد و چسبیدن لباس کارمند می شود. همچنین رویه های بی کیفیت پس از مدتی حالت اولیه خود را از دست می دهند و فرو می روند، این حالت عضلات لگن فرد را ضعیف کرده و در سیستم خون رسانی بدن ایجاد اختلال می کند.

در سال های اخیر صندلی های پارچه ای یا دارای روکش مش مورد استقبال قرار گرفته اند چرا که هوا از میان این رویه ها عبور کرده و تعریق به حداقل می رسد. البته چرم های مرغوب نیز طرفداران خاص خود را دارند. روکش جدیدترین مدل های صندلی کارمندی از الیافی ساخته می شوند که در برابر حساسیت، الکتریسیته و رطوبت مقاوم بوده و از قابلیت تنفس برخوردارند.
همچنین جنس دسته صندلی باید به گونه ای باشد که بر اثر تماس زیاد دست خراب نشده و آسیبی برای کارمند ایجاد نکند.

بررسی صندلی کارمندی خوب از لحاظ تنظیمات

صندلی کارمندی باید دارای امکان تنظیم ارتفاع، تنظیم زاویه پشتی و تنظیم دسته باشد. جک تنظیم ارتفاع موجب می شود بتوان ارتفاع صندلی را تا حد 30 سانتی متر تغییر داد. زاویه پشتی صندلی نیز اهمیت زیادی دارد چرا که تنظیم درست زاویه از وارد آمدن فشار زیاد به کمر، گردن و شانه ها جلوگیری می کند. بهتر است دسته های صندلی نیز قابل تنظیم باشند زیرا در اینصورت و با تنظیم درست آنها، دست در زاویه درستی قرار گرفته و ایجاد درد در ساق و شانه کاهش می یابد.

به طور کلی تنظیمات صندلی باید به گونه ای باشد تا اجازه دهد کارمند در ارتفاع مناسب طوری بنشیند که پاهایش افقی و دست هایش همراستا با میز و در زاویه 90 درجه قرار بگیرند. معمولا ارتفاع 40 تا 53 سانتی متر برای اکثر افراد ارتفاع مناسبی است.

بررسی صندلی کارمندی خوب از لحاظ پشتی

صندلی کارمندی

صندلی کارمندی باید بتواند از انحنای طبیعی S مانند کمر محافظت کند. معمولا در ارتفاع 14-21 سانتی متری از نشیمن گاه، انحنایی طراحی می شود تا گودی کمر را پوشش دهد. همچنین ارتفاع پشتی باید به حدی باشد که از تمام ستون فقرات کاربر حمایت کند. صندلی های استاندارد معمولا برای محافظت از گردن یک پشت سری یا پشت گردنی دارند. این مورد فشار وارد شده به گردن را به حداقل می رساند. بهتر است جنس پشتی از مش یا پارچه توری باشد که هوا از میان آن عبور کند.

نشیمن گاه یک صندلی کارمندی استاندارد

مساحت نشیمن گاه صندلی کارمندی باید طوری در نظر گرفته شود که برای بیشتر افراد قابل استفاده باشد. معمولا عرضی نشیمن گاه را بین 43-50 و طول آن را بین 37-43 سانتی متر می گیرند. اندازه طول نشیمن گاه که شامل جلو تا عقب صندلی است باید طوری باشد که کمر به پشتی برسد. همچنین بین زانوها و جلوی صندلی حداقل 5 سانتی متر فاصله ایجاد گردد. این فاصله نباید از 10 سانتی متر بیشتر باشد. سطح نشیمن گاه باید صاف بوده و نباید مرکز آن از لبه ها گودتر باشد و بالعکس. زیرا هر دو حالت مانع کار کردن صحیح می شود.

پایه های یک صندلی کارمندی استاندارد

اکثر صندلی های اداری پایه دارند اما مطمئن شوید که صندلی محور خوبی داشته و به درستی حرکت کند. در این صورت ممکن است هنگام تکیه دادن یا حرکت، صندلی خم یا کج شود.

صندلی کارمندی طبی چیست؟

صندلی طبی در واقع نام دیگری است که برای صندلی های ارگونومیک به کار می روند. صندلی های ارگونومیک تقریبا تمام موارد بالا را در خود داشته و ممکن است از امکانات بیشتری نیز برخوردار باشند. بنابراین صندلی کارمندی طبی در واقع یک صندلی ارگونومیک مناسب برای محیط کار است. البته مهم است که صندلی واقعا به طور ارگونومیک ساخته شده و تقلبی نباشد. برای حل این مشکل می توانید با خصوصیات صندلی های ارگونومیک آشنا شده و آنها را بررسی نمایید. یا صندلی کارمندی خود را از برندهای معتبر تهیه کنید.

برای خرید صندلی کارمندی چه گزینه هایی دارم؟

امروزه در بازار ده ها و شاید صدها نوع صندلی به عنوان صندلی اداری به فروش برسد. اما ممکن است بخشی از این صندلی ها استاندارد و ارگونومیک نباشند. شما می توانید از زیرمجموعه صندلی کارمندی فروشگاه تخصصی اورسا بازدید نمایید. و پس از بررسی انواع صندلی اداری از برندهای معتبر و خوشنام، گزینه ی مناسب را خریداری فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *