آموزش

جک و صندلی های جک دار

صندلی کارمندی

 صندلی های جک دار

در صندلی های طراحی شده برای ادارات و پشت میز های کاری اغلب به دلیل کثرت طول مدتی که فرد روی آن مینشیند همچنین خستگی ناشی از خم شدن برای انجام کارهایی از قبیل تایپ یا استفاده از ماوس کامپیوتر و یا حتی نوشتن همچنین فیزیک مختلف افراد و ایده ال ترین حالت ممکن که برای هر فرد متفاوت میباشد نیاز به وجود اهرم های تنظیم کننده در صندلی  را در طراحان ایجاد کرد که به این اهرم های تنظیم کننده جک میگوییم.

حتی طراحی این صندلی ها به گونه ای از لحاظ ارگونومی تغییر کرد که نوع بخصوصی را به این  ها اختصاص داده اند.

صندلی مدیریت

صندلی مدیریت

ایا میتوان جک صندلی را تعمیر کرد ؟

در مواردی میتوان بر اساس نوع جک آن را تعمیر نمود ولی در برخی موارد حتما باید آن را با اهرم نو تعویض کرد .البته شناختن نوع خرابی و نوع جک در تصمیم گیری به شما کمک خواهد کرد .بعضی از آنها  را میتوان تنها با چکاندن چند قطره روغن و برخی دیگر را تنها با تعویض رفع ایراد کرد.لازم به ذکر است در گذشته به جای جک از شیار هایی استفاده میکردند که به صورت شیبدار از پایه های عقب به سمت جلو کشیده شده و با اتصال پایه ی جلویی در یکی از این شیار ها بسته به شماره ی شیار قد صندلی تغییر میکرد.

نشانه های خراب شدن اهرم:

1-صدا دادن

2-سخت شدن اهرم نسبت به قبل

3-کم تر شدن حرکت صندلی با حرکت بیشتر جک به مرور زمان

4-نرم شدن بیش از اندازه ی اهرم

5-لق شدن جک

6-رد کردن توقف یعنی حرکت صندلی در صورتیکه اهرم در حالت توقف بوده باشد.

انواع اهرم های بکار رفته در طراحی

جکها نیز مانند تمام وسایل دیگر دستخوش تغییرات بوده اند و با پیشرفت علم مکانیک در کنار استاندارد های ارگونومی نیاز به ایجاد تغییرات در انها دیده میشد .همانطور که گفته شد در گذشته تنها با استفاده از شیار ها میتوانستند قد صندلی را تنظیم کنند و بعد ها استفاده از یک فنر و اهرم مقداری از نیروی لازم برای تغییر قد صندلی کاهید.

همزمان نمونه هایی که از رزوه برای تغییر قد صندلی استفاده میشده اند به چشم میخورد یعنی با چرخاندن صندلی پیچ شده به یک میله ی رزوه دار شده قد صندلی را تغییر می داد ولی این روش ها نیاز به نیرو داشت و مثل حالت استفاده از رزوه گاها نیاز بود تا از روی صندلی برخاست و قد آن را تغییر داد سپس برای بار دیگر میزان تغییر اندازه را تطبیق داد.اما دیری نپایید که همه ی این جک ها جای خود را به جکهای پنوماتیکی دادند .

جک های پنوماتیکی گران هستند ولی اسیب پذیری کمتری دارند همچنین نیازی به برخاستن و وارد کردن نیرو برای تغییر اندازه ندارند.در این نوع جک ها از سیالی مثل هوا استفاده میشود که با تکان دادن جک و وارد ساختن هوا به داخل پیستون فشار ایجاد شده موجب بالا راندن نشیمنگاه صندلی به طرف بالا میگردد و پایین بردن دسته ی اهرم یا جک هوای اضافی را به طور آرام و کنترل پیر خالی میکنیم تا به قد دلخواه برسد .

 

ایا اهرم ها فقط در مورد تنظیم قد  به کار می روند؟

 

برای تعریف انواع جک  آنهارا در کاربرد تغییر قد صندلی استفاده کردیم ، در حالیکه کاربرد این جکهای کنترل کننده درقسمتهای دیگر صندلی غیر قابل چشم پوشی می باشد . یکی از کاربرد مهم این جک ها استفده از آنها برای تنظیم زاویه ی پشتی صندلی میباشد.

میتوان جک هایی را برای تنظیم زاویه و قد زیر پایی در طراحی صندل به کار برد .امروزه با گسترش طراحی های مدرن و رواج مبل راحتی حتی در خانه هایی که از لحاظ وسعت کوچکتر هستند طراحان را به طراحی مبل های راحتی با جک هایی که آنهارا تبدیل به تخت میکند، وادار ساخته است حتی امروزه در اتوبوس ها نیز از صندلی های دارای این نوع جک بکار می روند اصطلاحا به این نوع از صندلی های دارای اهرم تخت شو میگوییم.

در صندلی های طراحی شده برای ارایشگاه ها نوع دیگری از جک ها در قسمت تکیه گاه سر قرار داده شده تا بتوان با تنظیم آن هنگام اصلاح ریش فرد را در راحت تررین حالت ممکن قرار داد.

 

جنس اهرم به کار رفته در طراحی صندلی چگونه باید باشد ؟

جنس جک فارغ از هرگونه زیبایی در طراحی بیشتر نیاز به تحمل تنش وارده بر آن دارد. یعنی تحمل تنش برشی اهرم باید بیشتر از تنشی که هنگام بالا و پایین بردن اهرم به آن وارد میشود باشد.لذا برای صندلی هایی که از جک پنوماتیکی استفاده میکند به دلیل آن که اهرم در فشار مستقیم نیست این جنس از پلاستیک سخت میباشد ولی در بعضی مواقع مثلا در نوع اهرم فنری تنش وارده به آن بیشتر خواهد بود و نیاز داریم که در طراحی آن یک اهرم فلزی قرار دهیم .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *