آموزش

نکاتی که در طراحی دکوراسیون داخلی اداری نباید از آنها غفلت کنید

صندلی دکوراسیون داخلی اداری

امروز دیگر تاثیر دکوراسیون داخلی اداری در افزایش نشاط پرسنل و نیز ارتقای بهره وری به اثبات رسیده است. از همین رو تعداد مدیرانی که به سمت تغییر دکوراسیون داخلی محیط کار خود می روند، رو به افزایش است. اگر شما هم جز مدیرانی هستید که قصد راه اندازی یک کسب و کار یا ایجاد تحول در دکوراسیون شرکتتان را دارید، بهتر است با اصول اولیه طراحی دکوراسیون داخلی اداری و تاثیرات آنها آشنا شوید.

مزایای طراحی دکوراسیون داخلی اداری موفق

اگر دکوراسیون داخلی اداری خود را به درستی انتخاب کنید، از مزایای متنوعی بهره خواهید برد، از جمله:

افزایش وجاهت و اعتبار نزد شرکا و رقبا

افزایش انعطاف پذیری چیدمان

افزایش بهره وری و همکاری میان کارمندان

بهبود ارتباط میان ارباب رجوع و پرسنل

استفاده بهینه از فضا

انواع دکوراسیون داخلی اداری

طراحی دکوراسیون داخلی اداری عمدتا به دو بخش تقسیم می شود:

دکوراسیون اداری بسته. این روش در گذشته کاربرد زیادی داشته است. در این سبک طراحی دکوراسیون از دیوارها یا پارتیشن های سراسری جهت جداسازی اتاق و فضاهای کاری استفاده می شود. امروز نمونه این سبک طراحی در ادارات و سازمان های بزرگ و قدیمی قابل مشاهده است.

دکوراسیون اداری باز. در این روش که به نوعی سبک مدرن در طراحی دکوراسیون داخلی اداری محسوب می شود، دیوارها نقش چندانی ندارند. بلکه اغلب یک فضای کاری باز و گسترده تعبیه می شود. در صورت لزوم برای تقسیم فضا، پارتیشن های متحرک یا پارتیشن ثابت ارتفاع کوتاه به کار می روند. کسب و کارهای نوپا، رسانه ها و محیط هایی که تعامل کارکنان در آنها بالاست، طرفدار این سبک هستند.

اصول طراحی دکوراسیون داخلی اداری

برای داشتن یک دکوراسیون داخلی اداری مناسب جهت کسب و کار خود بهتر است ابتدا با اصول آن آشنا شوید.

انتخاب سبک مناسب

در قدم اول ابتدا بررسی کنید کدام سبک دکوراسیون مناسب کسب و کار شماست. اعتبار و قدمت، نوع مخاطبان، حوزه فعالیت و … از جمله عواملی هستند که مشخص می کنند شما باید از کدام سبک استفاده کنید. برای مثال یک مجموعه فرهنگی با مخاطبان میانسال بهتر است سراغ سبک مدرن یا رنگ های شاد و جیغ نرود.

توجه به نورپردازی

نورپردازی محیط های اداری باید با دقت و توجه کافی صورت بگیرد. نور نقش مهمی در طراحی دکوراسیون داخلی اداری دارد. وجود نور کافی سبب افزایش انگیزه و بهره وری کارمندان است. بالعکس محیط های کم نور موجب خستگی و ملال پرسنل می شوند. توصیه می شود حتی الامکان محیط به نور طبیعی دسترسی داشته باشد. با استفاده از پارتیشن های شیشه ای می توان حداکثر استفاده از نور طبیعی را فراهم کرد. اگر چنین نیست باید نورهای مصنوعی روشنایی لازم را برای محیط ایجاد کنند. البته نورپردازی باید به گونه ای صورت بگیرد که موجب اذیت چشم کارمندان نشود.

انتخاب درست مبلمان برای دکوراسیون داخلی اداری

مبلمان مهمترین اجزای دکوراسیون داخلی اداری هستند. مبلمان اداری طیف گسترده ای را در بر می گیرد، از قبیل:

انواع پارتیشن اداری

میز و صندلی مدیریت

میز و صندلی کارشناسی

میز و صندلی کارمندی

میز و صندلی اپراتوری

میز و صندلی کنفرانس و هیئت مدیره

میز کار گروهی

میز منشی

مبل اداری

کانتر اداری  

قفسه و کتابخانه

صندلی انتظار

در انتخاب برخی مبلمان در دکوراسیون داخلی اداری مانند صندلی کارمندی و مدیریتی بیش از هرچیز باید به ارگونومیک بودن آنها توجه داشت. زیرا این صندلی ها تاثیر مستقیمی بر سلامتی افراد دارند. انتخاب نادرست صندلی های اداری از یکسو باعث ایجاد خستگی روزانه می شود. از سوی دیگر در دراز مدت تبعات ناخوشایند جسمی برای کارمندان ایجاد می کند. در گزینش گروهی دیگر از مبلمان اداری مانند صندلی انتظار یا میز کانتر باید راحتی ارباب رجوع را نیز مدنظر قرار داد. برای انتخاب پارتیشن ها، علاوه بر دوام و زیبایی باید مصرف انرژی را نیز در نظر گرفت. بنابراین انتخاب مبلمان اداری مقوله ای پیچیده و  نیازمند تحقیق و بررسی فراوان است. شما نمی توانید صرفا بر اساس متریال یا زیبایی ظاهری مبلمان اداری را خریداری کنید.

برای خرید مبلمان اداری باید رنگ بندی، جنس، ابعاد، ارگونومیک بودن، راحتی، دوام، استحکام و سایر مولفه ها را کنار یکدیگر بررسی و ارزیابی نمایید. برای مثال در سبک مدرن اغلب شیشه و فلز به چشم می خورد. اما در سبک کلاسیک عمدتا چوب حرف اول را در طراحی دکوراسیون می زند.

به طور کلی مبلمان اداری متناسب با هر دو سبک کلاسیک و مدرن ساخته می شوند. بنابراین برای طراحی دکوراسیون داخلی اداری خود محدودیتی در تنوع مدل ها و طرح ها نخواهید داشت. اما همان طور که گفته شد باید فاکتورهای گوناگونی را جهت انتخاب و خرید مبلمان اداری خوب و مناسب در نظر بگیرید.

توجه به رنگ بندی مناسب در دکوراسیون داخلی اداری

دکوراسیون داخلی اداری

رنگ ها نیز تاثیر فراوانی در ایجاد یک دکوراسیون عالی و کارآمد دارند. رنگ بندی مناسب بسیاری از کاستی های فضا و دکوراسیون داخلی اداری را جبران می کند. اغلب برندها و شرکت های بزرگ برای خود رنگ مشخصی را به عنوان رنگ سازمانی تعیین می کنند. برای انتخاب رنگ بندی مناسب باید رنگ ها را شناخت. رنگ های سرد یا متمایل به سرد مانند آبی و سبز موجب ایجاد آرامش و رفع تنش هستند. استفاده از این رنگ ها در اتاق جلسات و گفتگو باعث ایجاد تفاهم بیشتر می شود. چرا که این رنگ ها به بهبود ارتباطات کمک می کنند. به کارگیری مناسب این رنگ ها به افزایش بازدهی افراد می انجامد.

از طرف دیگر رنگ های گرمی چون قرمز، نارنجی و زرد در محیط ایجاد انرژی و شور و هیجان می کنند. بنابراین استفاده از آنها در محیط های پر استرس و شلوغ اصلا ایده خوبی نیست. یا مثلا به کارگیری رنگ زرد در اتاق کنفرانس سبب بهم ریختن تمرکز افراد می شود.

رنگ های خنثی اغلب در طراحی دکوراسیون داخلی اداری به سبک مدرن استفاده می شوند. اما زیاده روی در استفاده از آنها باعث ایجاد یکنواختی شده و افراد را کسل می کند.

درکل با ترکیب درست رنگ ها می توان از نقاط قوت آنها سود برده و از عوارض منفی جلوگیری کرد.

از نگاه اول غافل نشوید

چیدمان و دکوراسیون داخلی اداری هرچقدر هم جذاب و خیره کننده باشد، پس از مدتی برای شما تکراری می شود. همواره برای ارزیابی دکوراسیون محیط کار خود تصور کنید فردی که اولین بار وارد آن می شود، چه احساسی دارد؟ چه نظری درباره شما و کسب و کارتان پیدا می کند؟ فراموش نکنید که این یکی از مهمترین کارکردهای دکوراسیون است. دکوراسیون نخستین ارتباط شما با مراجعان را رقم زده و یک تصویر ذهنی در ذهن آنها ایجاد می کند. این مراجعان طیف های مختلفی دارند، از رقبا و شرکا گرفته تا ارباب رجوع و … . بنابراین خود را جای فردی بگذارید که برای اولین بار وارد شرکت شما می شود. او از درب ورودی تا اتاق مدیریت یا سایر بخش ها، با چه عناصر، رنگ و چیدمانی مواجه خواهد شد؟ در زمان تفکر برای انتخاب دکوراسیون داخلی اداری یا خرید مبلمان، انتخاب رنگ ها و … این نکته را در نظر داشته باشید.

توصیه ای برای خرید صندلی های مناسب دکوراسیون داخلی اداری

همان طور که متوجه شدید، مبلمان نقش موثری در طراحی دکوراسیون داخلی اداری دارند. بنابراین انتخاب مبلمان اداری مناسب به خصوص صندلی ها اهمیت بسیاری دارد. فروشگاه اینترنتی اورسا با ارائه انواع صندلی های مدیریتی، کارشناسی، کارمندی، کامپیوتری و … شما را در انتخاب صندلی های مناسب یاری می دهد. تفاوتی ندارد به دنبال صندلی های هماهنگ با سبک کلاسیک هستید یا مبلمان سبک مدرن، صندلی های فروشگاه اینترنتی اورسا تنوع زیادی داشته و رنگ و متریال آنها با سبک های مختلف طراحی دکوراسیون داخلی اداری هماهنگ است. بنابراین با خیال راحت می توانید به انتخاب صندلی های مدنظر خود بپردازید.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *