دسته‌بندی نشده

مبل اداری و بررسی انواع کاربردهای آن

مبل اداری اورسا
مبل اداری

مبلمان انواع گوناگونی دارد، از جمله خانگی، شهری، اداری، خاص و … . مبلمان اداری شامل میز، صندلی و وسایلی است که برای نشستن یا انجام کارها در محیط اداری استفاده می شود. دامنه استفاده از مبلمان اداری به اداره ها و شرکت ها محدود نیست. مبلمان اداری در مراکز آموزشی، فرهنگی، بهداشتی، درمانی و حتی منازل به کار می روند. برای مثال میز تحریر یا میز و صندلی کامپیوتر در خانه نیز استفاده می شود. مبلمان اداری در فرودگاه، رستوران، هتل و … نیز کاربرد دارند. همچنین مبلمان اداری صرفا به مبل، میز و صندلی نیست و وسایل دیگری را نیز شامل می شود. مبل اداری یکی از زیرمجموعه های مبلمان اداری است که انواع و کاربردهای گوناگونی دارد.

تفاوت مبل اداری و مبل خانگی

مبل اداری اغلب در مدل هایی رسمی تر از نوع خانگی ساخته می شود. وزن مبل اداری از نمونه خانگی کمتر است تا جابجا کردن آن آسان تر باشد. همچنین مبل اداری دارای استحکام و ماندگاری بالاتری می باشد. انواع اداری عموما از رنگ بندی های تیره برخوردارند تا علاوه بر وجهه رسمی، آلودگی را کمتر نشان دهند.

تاثیر مبل اداری بر دکوراسیون

در دوران اخیر توجه به طراحی دکوراسیون محیط کار افزایش یافته است. دکوراسیون محیط اداری بر کیفیت کار و روحیه پرسنل اثرگذار است. دکوراسیون زیبا موجب ایجاد نشاط در کارمندان می شود. یکی دیگر از جنبه های مهم دکوراسیون محیط کار تاثیر بر مشتری، پیمانکار، ارباب رجوع و طرف های مذاکره است. در واقع طراحی دکوراسیون صرفا رسیدگی به جنبه های بصری و زیبایی نیست. دکوراسیون باید آرامش روانی کارکنان را فراهم کند. ضمن اینکه تصویر ذهنی قدرتمندی در مراجعه کنندگان ایجاد نماید. می توان دکوراسیون را اولین قدم در جلب توجه و ارتباط گرفتن با مشتری و ارباب رجوع نامید.

نکته ای که در اینجا مطرح است، نقش مبل اداری است. از بین مبلمان اداری، مشتریان و ارباب رجوع با مبل اداری سروکار دارند و نه میز و صندلی ها. بنابراین مبل اداری جزئی از عناصر دکوراسیون اداری است که اغلب پرسنل از آن استفاده نمی کنند. تنوع محیط ها و سلایق مشتریان سبب تولید انواع مبلمان اداری در طرح، مدل رنگ بندی مختلف های شده است.

انواع کاربردهای مبل اداری

در اتاق مدیران

معمولا اتاق مدیران شامل دو تا سه مبل اداری جهت دیدارهای رسمی است. اگرچه از این مبل ها برای جلسات طولانی استفاده نمی شود، اما راحتی زیادی دارند و در ساخت آنها از متریال باکیفیت استفاده می شود. مبلمان مناسب اتاق مدیریت اغلب روکش چرمی دارند. اتاق مدیران معمولا از فضای کافی برخوردار است، بنابراین امکان استفاده از مبل های بزرگ در آن وجود دارد.

در اتاق جلسات

در برخی شرکت ها اتاق یا سالنی جهت گفتگو و همفکری پرسنل یا مدیران میانی اختصاص داده می شود. این فضا را نیز می توان به جای میز و صندلی با مبل اداری راحت و با دوام پر کرد. به علت محدودیت فضا و تعداد بالای مبل ها، اغلب از مبل های متوسط استفاده می شود.

در اتاق انتظار و لابی

در مقایسه با گذشته امروز توجه بیشتری به اتاق انتظار می شود. یکی از کاربردهای مبل اداری برای اتاق انتظار اماکن گوناگون است. بیمارستان، مطب، مراکز آموزشی و پژوهشی، هتل، لابی برج و … از جمله مراکزی هستند که انواع مبل اداری در طرح ها و رنگ های متنوع حتی رنگ های روشن و شاد در اتاق یا فضای انتظار آنها به کار گرفته می شود. طراحی، مدل و رنگ این مبل ها به گونه ای انتخاب می شود که مراجعه کننده احساس خستگی نکند. این مبل ها اغلب ابعاد کوچکی دارند.

در اتاق یا سالن استراحت

برخی شرکت ها فضایی را جهت استراحت کارکنان خود اختصاص می دهند. در این فضاها اغلب از انواع مبل راحتی استفاده می شود تا به رفع خستگی کارمندان پس از چند ساعت نشستن پشت صندلی کمک کند.

انتخاب مبل اداری

طبیعتا انتخاب مبلمان باید در مقایسه با سایر اجزای دکوراسیون صورت گرفته و با آنها همخوانی داشته باشد. استفاده از مبل های مدرن در یک دکوراسیون سنتی یا بالعکس نتیجه خوبی نخواهد داشت. در فضاهای کوچک بهتر است از انواع مبل اداری مدرن که کمتر جا می گیرند، استفاده شود. در این صورت مبلمان فضای کمتری اشغال کرده و مانع تردد پرسنل نمی شود.

مورد بعدی همخوانی با نوع کسب و کار است. برای مثال در محیط های رسمی مانند ادارات دولتی یا مراکز  آموزشی باید از مبلمان اداری کلاسیک استفاده کرد. در محیط های فرهنگی یا اماکنی که محل حضور افراد میانسال است نیز نوع کلاسیک مناسب تر است. اما در استارت آپ های نوپا یا مجموعه هایی که با جوانان سروکار دارند، مبل اداری مدرن جالب تر است.

کیفیت متریال از جمله مواردی است که نمی توان از آن غافل شد. اگر مبلمان فاقد متریال با کیفیت باشند، به سهولت در جابجایی دچار آسیب می شوند. همچنین پایه های آنها زودتر فرسوده خواهد شد. برخورداری از اسکلت مقاوم جهت تحمل وزن های سنگین نیز برای یک مبل اداری حائز اهمیت است.

قابلیت شستشوی روکش و عدم تولید صدا هنگام نشست و برخاست را نیز باید مورد توجه قرار داد.

ابعاد مبل اداری

اگرچه مبلمان باید موجب راحتی استفاده کننده باشد اما لزومی به انتخاب مدل‌ های بزرگ و حجیم نیست. برای مثال در اتاق مدیران میانی یا سالن های انتظار فضای کافی برای قرار دادن مبل های بزرگ وجود ندارد. مدل های بزرگ دردسر و مانعی برای تردد در فضاهای کوچک هستند. به این منظور مبل های اداری راحتی تولید شده اند که از حجم کمتری برخوردارند.

رنگ مبل اداری

مبل اداری رنگ بندی متنوعی دارد. عموما در محیط های اداری از رنگ های تیره استفاده می شود. رنگ های تیره آلودگی را کمتر نشان می دهند و به شستشوی کمتری نیاز دارند. اما رنگ های روشن تاثیر بیشتر و بهتری بر روحیه پرسنل دارند. امروز دیگر بر استفاده از رنگ بندی تیره برای دکوراسیون تاکید نمی شود. بسیاری از شرکت های بزرگ در سراسر جهان از رنگ های شاد و روشن در دکوراسیون خود استفاده می کنند. به خصوص استفاده از رنگ های روشن در فضاهای کارگروهی بیشتر مورد توجه است.

برای مبل اداری مراکز درمانی می توان رنگ های سبز یا آبی که القاگر آرامش هستند را انتخاب کرد. در اداراتی که کارمندان کم تحرکند رنگ های قرمز، نارنجی و … بر جنب و جوش محیط می افزاید.

خرید مبل اداری

فروشگاه اینترنتی اورسا انواع مدل های مبل اداری از برندهای خوشنام را برای شما گردآوری است تا با مشاهده و بررسی خصوصیات آنها، بتوانید مناسب ترین گزینه برای کسب و کار خود را پیدا کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *